Sunday 25 May 2014

Habbatus sauda serbuk

Info Produk
Berat : 50gm. Harga : RM9 sebotol.

Mahu tahu apa istimewanya serbuk habbatus sauda' ni? Ia merupakan bijian habbatus sauda' yang telah digoreng kering lalu dihancurkan untuk tujuan masakan atau dicampurkan ke dalam minuman kopi dan sebagainya.



Setiap botol ini boleh digunakan terus, tetapi mestilah sentiasa disimpan di tempat yang kering dan ditutup rapat dalam botol kedap udara ini.Ini penting untuk mengekalkan khasiat minyak yang terkandung dalam habbatus sauda'. Oleh kerana ia diproses segar tanpa bahan pengawet dan proses pengeringan yang akan menghilangkan khasiat minyaknya mudah meruapnya (nigellone & thymoquinone), serbuk habbatus sauda' ini terbaik digunakan dalam masa 3 bulan. Lebih cepat dihabiskan, lebih baik. Lebih segar penggunaannya lebih baik.

Inilah faktor penting mengapa serbuk habbatus sauda' ini diproses segar sebelum cepat-cepat dibungkus dan terus dijual.


Kegunaan


Habbatus sauda telah digunakan sebagai salah satu rempah 'premium' sejak zaman Mesir Purba lagi.Di dalam buku yang bertajuk 'Modern Herbal' (1992), dilaporkan bahawa orang-orang  Rom juga menggunakan habbatus sauda' dalam masakan setelah mengetahui kebaikannya, menyebabkan ia turut digelar 'Al- Kazbarah Al-Yunaniah'.

Tukang-tukang masak Perancis pula dilaporkan menggunakan habbatus sauda di dalam beberapa jenis masakan mereka untuk tujuan mengeluarkan peluh, menghilangkan rasa mengantuk dan melancarkan perjalanan darah haid.

Habbatus sauda dimasak untuk tujuan melancarkan pengeluaran susu ibu. Ia juga digunakan untuk membuang angin dan melancarkan sistem penghadaman selepas makan.

Ia juga dicampurkan ke dalam sup dan masakan bagi tujuan melegakan selsema, batuk dan jangkitan saluran pernafasan.

 Cadangan Hidangan :



  • Sup, bubur dan stew. Sesuai untuk memanaskan badan dan meningkatkan imuniti ketika selsema dan jangkitan saluran pernafasan.
  • Lauk-pauk : Kurma, masak kicap, kuah/sos black pepper atau perapan panggang dan BBQ.  
  • Sayur : taburkan ke dalam salad, sup sayur.
  • Taburkan di atas pizza atau roti.
  • Campurkan ke dalam kuih-muih seperti inti karipap dll. 
SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment